Halvmaraton

Velkommen til det flotteste terrengløpet i Trondheim. Trondheim Skogsmaraton så sitt lys i oktober 2019. Da ble løpet arrangert som en del av terrengkarusellen til Bedriftsidretten. I 2022 var løpet et eget løp med godt over 900 deltakere. I år arrangeres løpet lørdag 5.oktober. Den flotte løypetraseen omkranser seg flotte omgivelser i bymarka med start og mål på Nilsbyen skistadion.

Dette terrengløpet passer for deg som vil oppleve vakker trøndersk natur samtidig som du kjenner melkesyre til langt opp etter ørene.

PULJESTART les her

BESKRIVELSE AV LØYPA
Halvmaratonløypa er ei krevende løype med ca. 520 høydemeter totalt. Første km går på asfalt forbi Haukvannet på venstre side. Den fortsetter over parkeringsplassen i enden og krysser Våddanveien med stigning opp til Lianvannet. Løypa fortsetter opp til endeplassen til trikken og følger perrongen og stien videre mot Kyvannet. Vi løper på venstre side av Kyvannet. Så tar du brått til venstre inn i skogen og etterhvert kommer du mellom noen bolighus før løypa fortsetter inn på stien til Ferista. Da har du løpt 5,4 km og kommer til den første drikkestasjonen.

Fjellseterveien krysses og løypa fortsetter på venstre side av Theisendammen før du på enden følger Bråløypa. Her begynner stigninga. Bråløypa følges forbi golfbanen og videre opp hovedstien til Blaklidammen. Hold deg på høyre side av Baklidammen og følg sti og stigning opp til Lavollen. Neste delmål er Kobberdammen. Fin sti med god stigning. Løypa går rundt Kobberdammen og deretter følger grusveien opp til Fjellseter.

Nå har du løpt ca. 12 km og kommer til en ny drikkestasjon. Etter denne krysses Fjellseterveien og inn på fjellseterstien. Her er det en god del røtter og steiner som stikker opp. FØLG MED! Stien kommer inn på grusveien mot Grønlia. Denne følges hele veien til krysset mot Grønlia, da er et en skarp sving til venstre. Flott sti følges mot Stykket. 300 meter etter du har passert Stykket (gult hus på venstre side), er et 90 grader til høyre. Det er en «skjult» sti som følges til du kommer ned på autostrada som tar deg ned til Klokktjønna og videre mot Frøset og Granåsen. Fra Frøset følges veien ned til Granåsen, der det blir en liten sløyfe før siste innspurt følger skitraseen opp til Nilsbyen. En hard avslutning. Rett før skistadion følg sti som går til venstre slik at du kommer ned til arenaen og oppløpet blir altså inn til der du startet.